Environmental Education in Tlaxcala, Mexico, High Schools from a Gender Perspective
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.18-3.2Keywords:
Environmental education, gender, deterioration.Abstract
This paper is aimed at describing how students, based on their gender, innovate actions in favor of the environment, in order to recover their role in the promotion of environmental education, as well as the activities that motivate them and that they like to maintain their school. The research is conducted within a qualitative methodology framework, with a sample of 80 male and female high school students. The information is collected using direct observation, questionnaires, and students’ opinions and is later systematized and processes for analysis and interpretation using a descriptive methodology. Results show differences and preferences between genders to innovate and mitigate problems, as well as differences in the reasoning and enthusiasm to perform environmental actions. One of the conclusions is that that women like to take care of the environment more than men since they show more interest in preserving it.References
Aguilar, Á. M., Heredia, N. G. y López, G. E. (2009). Perspectiva de género en la educación formal como factor en la modificación de actitudes a favor de la conservación ambiental. En Memoria del X Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-11). Veracruz, México. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_03/ponencias/1711-F.pdf
Álvarez-Gayou, J. L. (2012). Cómo hacer investigación cualitativa: Fundamentos y metodología. México: Paidós.
Aranda, J. M. y García A. T. (2007). Perspectiva de género para el análisis de la participación femenina en organizaciones ambientalistas: El caso de la organización de mujeres ecologistas de la Sierra de Petatlán, Gro. Territorios, 16-17, 107-125. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2924377
Arellano, R. (2003). Género, medio ambiente y desarrollo sustentable: Un nuevo reto para los estudios de género. Revista de estudios de género, La Ventana, 17, 79-106. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/884/88401705.pdf
Bifani-Richard, P. (2003). Algunas reflexiones sobre la relación género-medio ambiente. Revista de estudios de género. La Ventana, 17, 7-42. Recuperado de http://148.202.18.157/sitios/publicacionesite/pperiod/laventan/Ventana17/17-1.pdf
Cáceres, G. y López, C. E. (setiembre-diciembre, 2009). El liderazgo femenino ambiental en Mérida, Venezuela. Fermentum Revista venezolana de Sociología y Antropología, 19(56), 570-595. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70517761009
Colombara, M. (2006) Género, ambiente y desarrollo. Desde caminos paralelos hacia la transversalidad. Revista Geográfica Venezolana, 47(2), 157-186. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/24685/2/articulo1.pdf
Espejel, A. (2009). Problemas ambientales, procedimiento metodológico y acciones de mitigación en el estado de Tlaxcala (2ª ed.). Tlaxcala: Universidad Autónoma de Tlaxcala.
Espejel, A. y Flores, A. (octubre-diciembre, 2012). Educación ambiental escolar y comunitaria en el nivel medio superior. Puebla-Tlaxcala, México. Revista Mexicana de investigación educativa, 17(55), 1173-1199. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14024273008.pdf
Figueroa, M. E. (enero-junio, 2013). Construyendo lo que viene. Representaciones sociales del futuro en la red género y medio ambiente. Trayectorias, 15(36), 83-105. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60727448005
Fortson, J. (2003). (Coord.). Equidad de género y medio ambiente. México: Inmujeres. Recuperado de http://www.cubaenergia.cu/genero/ambiente/a3.pdf
González, E. (2007). Educación ambiental: Trayectorias, rasgos y escenarios. México: Plaza y Valdés Editores.
Joekes, S., Green, C. y Leach, M. (2004). La integración del género en la investigación y las políticas ambientales. En V. Vázquez y M. Velásquez (Comps.), Miradas al futuro. Hacia la construcción de sociedades sustentables con equidad de género (pp. 487-564). México: UNAM.
Lamas, M. (1986). La antropología feminista y la categoría “género”. Nueva antropología, 8(30), 173-198. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15903009
Martínez, R. (enero-junio, 2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónica Educare, 14(1), 97-111.Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1513
Matamala, M. L. y Rodríguez, M. C. (2010). Estudio exploratorio sobre la identidad de género de hombres adolescentes pertenecientes al sector barrio norte de concepción. Última Década, 33, 61-84. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362010000200005
Murga, M. (2009). Sobre las diferencias de género en la percepción social del desarrollo sostenible. Estudio empírico en estudiantes universitarios de alto rendimiento. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 169-183. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283322804010
Pérez, J. C. (2003). La variable de la masculinidad en los procesos para el desarrollo sustentable, experiencia y marco teórico. Revista de estudios de género. La ventana, 17, 250-302. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88401710
Soares, D. (enero-abril, 2007). Acceso, abasto y control del agua en una comunidad indígena chamula en Chiapas: Un análisis a través de la perspectiva de género, ambiente y desarrollo. Región y sociedad, 19(38), 25-50. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-39252007000100002&lng=es&tlng=es
Soares, D., Castorena, L. y Ruiz, E. (julio-diciembre, 2005). Mujeres y hombres que aran en el mar y en el desierto: Reserva de la Biosfera El Vizcaíno, B.C.S. Frontera Norte, 17(34), 67-102. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13603403
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
Tuñón, E. (2000). La categoría género: Discusión, preguntas y nuevas propuestas. En Léxico de Política. México: UNAM/ Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: